• 0
  • 0

    אין מוצרים בסל הקניות.

חללי עבודה פתוחים – בעד או נגד?

פבר 03, 2019

חללי עבודה פתוחים – OPEN SPACE, הפכו בשנים האחרונות לפופולריים מאוד, ובעוד שבעבר רק חברות הייטק ומוקדי שירות ומכירות נהגו לאמץ את סביבת העבודה המשותפת, כיום אנו עדים להתרחבות התופעה, ועל יישומה של סביבת עבודה זו בשלל חברות שונות ומגוונות: משרד עורכי דין, משרדי פרסום, חברות העוסקות בעיצוב אדריכלי ועוד.

הרעיון די פשוט – שוכרים חלל עבודה גדול ופתוח, ויוצרים חלוקה בין מחלקות ועובדים, באמצעות שימוש בעמדות עבודה מחולקות, עם או בלי מחיצות, קיוביקים ועוד.

אז מה אתם אומרים? האם מדובר בסגנון אדריכלי מבורך המעודד שיתופיות, הדדיות ויצירתיות, או שמא מדובר בפתרון שמטרתו חיסכון במקום שיוצר בעיקר רעש, בלגן וחוסר פרטיות? ריכזנו עבורכם מספר יתרונות וחסרונות – תחליטו בעצמכם…

יתרונות:

חיסכון במקום
חללי עבודה פתוחים מאפשרים לנצל בצורה מקסימלית את שטח המשרד, וליצור עשרות עמדות עבודה גם בחללים די קטנים. במקום ליצור משרדים פרטיים בחלל העבודה, המכילים לרוב עובד אחד או שניים, באופן ספייס יש אפשרות להקים עמדות עבודה רבות, זו לצד זו ואחת מול השנייה – וכך לנצל את שטח החלל בצורה הטובה ביותר.

חיסכון בעלויות
יצירת חללי עבודה פתוחים ומשותפים היא פתרון זול יותר בהשוואה לחלופות האחרות. משרדים שכאלה צריכים לרכוש עמדות עבודה משותפות (עם מחיצות או בלי – תלוי עד כמה רוצים שהחלל יהיה פתוח), ואינם צריכים לדאוג לריהוט משרדי יקר ולשלל האביזרים הנלווים אליו – במקום לרכוש עבור כל משרד פנימי מדפסת, מגרסה, סורק וכן סט שלם של שולחנות, ארונות, מגירות ומגוון ציוד משרדי, באופן ספייס ניתן להציב מדפסת מרכזית, ועוד עשרות מוצרי ריהוט וציוד משרדי – לשימוש של כלל עובדי האופן ספייס.

סביבת עבודה שיתופית ומפרה
אחד מהיתרונות הבולטים של חללי עבודה פתוחים ומשותפים הוא יצירתה של סביבת עבודה שיתופית, המעודדת תקשורת מהירה וקלה, יצירתיות, שיתוף, הדדיות ואחווה. במשרדים בעלי חללי עבודה מופרדים, העובדים אינם יושבים באותו החלל ומופרדים זה מזה באמצעות חדרים פנימיים – הדבר יוצר בעיקר התכנסות עצמית, חשיבה עצמאית ואיננו יוצר פתח למעורבות ושיתוף. לעומת זאת, כאשר עובדי החברה, וביניהם גם המנהלים, יושבים יחד בחלל אחד, ושומעים האחד את דברי השני, כך נוצרים יותר רעיונות חדשים, הדמיון מתפתח, אנשים משתפים יותר זה את זה וכך מגיעים למסקנות ולרעיונות יצירתיים, ובכך טמון כוחו של האופן ספייס.


חסרונות:

רעש וחוסר יכולת להתרכז
חללי עבודה פתוחים מייצרים לרוב סביבת עבודה רועשת, המקשה על עובדים רבים להתרכז במשימותיהם ולבצע את עבודתם במהירות וביעילות. אנשים רבים כיום סובלים מהפרעות קשב וריכוז, ומתקשים לשמור על ריכוז לאורך זמן, לכן ישיבה באופן ספייס שבו יש רעש תמידי, מענה לטלפונים, שיחות בין עובדים ורעשי רקע שונים, עשויה לגרום לעובדים רבים תסכול, חוסר סבלנות וחוסר יכולת להתרכז בעבודתם, מה שגורם לתפוקת עבודה נמוכה יותר.

היעדר פרטיות
אחד מחסרונותיו הבולטים של אופן ספייס הוא אבדן הפרטיות. בחללי עבודה מסוימים ישנן מחיצות בין העובדים היוצרות מעט פרטיות, אך מרבית עמדות העבודה המשותפות היום, אינן כוללות מחיצות או הפרדה כלשהי בין העובדים, מה שיוצר לא פעם תחושת אי נוחות לעובדים, התחושה היא שמסתכלים עליהם בכל רגע ובכל זמן נתון, ואין להם אפילו כמה רגעים של פרטיות – כולם יכולים לצפות במסך המחשב שלהם, כולם יכולים להציץ בדפים המונחים על השולחן שלהם וכולם יכולים להקשיב לשיחות שלהם. מדובר בסיטואציה שאיננה תמיד אידאלית עבור העובדים.

 

אז האם תעדיפו חללי עבודה פתוחים ומשותפים או שמא תבחרו בסביבת העבודה השמרנית והמוכרת? תלוי בכם ובאופי העבודה שלכם. בדקו האם היתרונות עולים על החסרונות ובצעו החלטה מושכלת. בהצלחה!

הרשמה / התחברות